onsdag, januar 31, 2007

Social Software og Fortællesamfundet

Hvert sekund oprettes der en ny Blog på internettet. De bedste historier og billeder fra bomberne i Londons undergrund og fra Tsunamien i Sydøst Asien opstod ikke hos CNNs rapportere, men med kreative individers brug af mobile kameraer, blogs og emails. Halvdelen af alle videoer set på nettet i 2006 var brugergenereret.

For tre år siden havde ingen hørt om YouTube – og alle talte om hvordan de store mediekonvergensen gav muligheder for de store nyhedstjenester at vise vidoer på nettet. Og da digitaliseringen i midten af 90erne for alvor gik sin gang gennem medieverdenen var troen på at ”content is king” det gennemgående forsvar for at avisen, eller tv-stationen nok skulle klare sig.

Men nu viser det sig, at indhold skabes bedre og mere relevant af dem vi før så på som forbrugere: læsere, seere, lyttere, brugere.

For et år siden overhalede det brugergenerede YouTube alle de store medier og når nu langt flere end fx cnn.com og bbc.co.uk tilsammen, jvf nedenstående statistik fra Alexa.

YouTube er ligesom MySpace nu på top 5 over de mest brugte sites. Og begge sites er få år gamle. Digg.com, hvor indholdet skabes og redigeres af brugerne, er allerede nu efter blot et år på nettet større end New York Times’ site. ”Share, discover, bookmark, and promote stuff that's important to you!”

Ikke mindst teenageres medievirkelighed er en endeløs strøm af kreativ udveksling af unik kommunikation gennem en lang række medier, ikke forbruget af forprogrammeret indhold.

Generation Y (født efter ca 1975) udlever i ekstrem grad bevægelsen fra ”Fortæl os noget” til ”Vi vil fortælles!” til ”Vi vil fortælle!”. Vi er for længst gået ind i et historiefortællende samfund.
De nye generationer udfolder sig gennem interaktive social softwares og nettjenester som MySpace, YouTube, Facebook, SecondLife – verdener hvor den sociale udveskling og individets handlinger er afgørende, og ikke individets forbrug.

Også de nye søgemaskiner viser vejen: Googles algoritmiske søgemaskine-logik er stadigt altdominerende, men Generation Y er til sociale søgemaskiner: Pandora.com, digg, the esp game, etc

Undervurdér ikke den kreative urkraft, det sociale net udtrykker: Det er langt mere end en bobbel. Den enkelte tjeneste vil komme og gå, men fortællekraften og –behovet er noget langt mere grundlæggende, som vil forandre hele vores kultur.

mandag, januar 29, 2007

Innovation i det offentlige

DIEU har offentliggjort en innovationsundersøgelse på tværs af sektorer, der har nogle markante resultater ikke mindst om den offentlige sektor og byggebranchen. Graf 3 i DIEUs gennemgang (her gengivet med håb om tilgivelse for manglende tilladelse) taler sit eget tydelige sprog.